Siguranta in exploatare

Deseori, ne intalnim cu intrebari din partea clientilor de tipul:Ignition temperature

  • Masina mea prezinta vreun risc la conversia pe GPL?
  • Ce se intampla in caz de accident cu o instalatie GPL?
  • Poate exploda rezervorul GPL  vara, daca tin masina in soare?

Ce este GPL?

GPL este gaz petrolier lichefiat, un amestec de butan si propan in proportie de 40% si 60%, procentele modificandu-se in functie de anotimp (vara sau iarna).

Pentru a intelege de ce mersul pe GPL este mult mai sigur ca mersul pe benzina sau motorina, trebuie sa facem o comparatie. Cand vine vorba de viata de zi cu zi, ne-am obisnuit atat de mult cu rezervoarele pe benzina si diesel, incat nu mai acordam atentie potentialului risc la care ne expunem,  iar  sentimentul de siguranta este natural. In realitate, nu este deloc asa.

In prezent, designerii de autoturisme noi se afla sub o continua presiune de a tine greutatea autovehiculului cat mai mica pentru un consum de combustibil mai redus. Astfel, greutatea unui rezervor standard (legata direct de grosimea materialului din care este produs) trebuie sa fie cat mai mica posibil. In concluzie, rezervoarele pentru combustibil sunt realizate din cele mai subtiri materiale admise, cu conditia sa-si pastreze forma cand sunt umplute cu benzina sau motorina.

De exemplu, un rezervor de benzina de 90l- trebuie sa permita umplerea cu 64,8l.

In mers, rezervorul trebuie sa fie suficient de rezistent incat sa permita incarcare maxima cu lichid in 2 situatii:

a) cand masina se opreste brusc, combustibilul continua miscarea in directia originala de mers, punand presiune pe peretii rezervorului prin lovire;

b) in cazul unui accident extern, atunci cand vehiculul intra in coliziune cu alt obiect, acest impact poate deforma rezervorul.  Rezervorul trebuie sa reziste la aceasta deformare sau sa absoarba energia prin incretire, altfel se poate sparge ca un balon plin cu apa.

Unul dintre motivele pentru care Jaguar XJ6 3 a fost ultimul din serie, este ca avea rezervoare duble montate in aripile din spate iar Guvernul SUA a decis ca acest lucru prezinta un risc inacceptabil de mare pe drumurile publice. Un posibil impact din spate ar fi putut rezulta intr-o catastrofa.

Ce se intampla cu un rezervor GPL?

Un rezervor GPL este prin natura sa diferit fata de rezervorul pe benzina sau motorina deoarece retine combustibil sub presiune. Acest lucru inseamna ca trebuie sa fie realizat dintr-un material mai gros si mult mai rezistent decat rezervoarele traditionale, in speta din tabla sudata din otel de 3,5 mm.Un rezervor GPL este proiectat sa retina combustibil la o presiune de aproximativ 75 bari (47 kg pe cm patrat) dar inainte de a obtine aprobare de a rula pe drum, trebuie sa fie testat sa reziste la o presiune interna de 48 bari.

De retinut: toate rezervoarele GPL sunt testate riguros, in conformitate cu normele europene, pe cand rezervoarele de benzina sunt testate mai superficial.

Un rezervor GPL este mult mai rezistent decat un rezervor traditional si este mult mai capabil sa sustina deviatii de presiune de la sine (sa spunem din cauza dilatarii continutului la cresterea temperaturii) sau la un impact extern (accident).

In caz de accident, un rezervor GPL plin nu isi va schimba structura, nu va exploda si nici nu va varsa continutul.

Ce se intampla daca conductele de GPL sunt afectate in caz de accident?

In sistemele pe benzina sau Diesel (in mod special ultimele modele si autovehicule pe injectie directa), alimentarea cu GPL este intrerupta in momentul impactului. Rezervorul se deformeaza, nu se sparge, scaparile de gaz nefiind posibile datorita celor 2 sisteme de gaz aflate pe multivalva (electrica si mecanica) care opresc fluxul de gaz cand motorul este oprit sau se opreste din orice motiv.

Risc de explozie  al rezervorului GPL?

O instalatie GPL  este mult mai sigura prin faptul ca nu exista scurgeri de combustibil. Temperatura de aprindere a rezervorului GPL este mai mare fata de benzina- tabelul demonstreaza acest lucru. Multivalva joaca un rol important in umplerea rezervoarelor GPL  pana la 80% din capacitate, astfel incat gazul sa aiba loc sa se dilate in caz de temperaturi ridicate, in anotimpul verii.

Concluzii

Luand in considerare toti factorii de mai sus, o instalatie GPL este mult mai sigura decat un sistem pe benzina sau motorina.

Componentele instalatiei GPL  sunt certificate la nivel european si omologate RAR.

Instalatiile GPL au sisteme speciale pentru a asigura siguranta in exploatare dar si in cazul producerii unui accident rutier.

Informatii Clienti
Suport Tehnic0727085899
Informatii Generale0721371145

Pierderi utilizand benzina

Pret Benzina:lei/litru
Pret GPL:lei/litru
Consum Benzina:L/100km
Rulaj lunar:km/luna
Pierderi Lunare LEI1000

Parerile Clientilor

Mi-am atins obiectivul de a face economie in buzunar cu instalatia GPL si sunt multumit.
Sunt surprins de promptitudinea si profesionalismul baietilor din service in ceea ce priveste serviciile postvanzare. Ne revedem curand la urmatoare revizie, deoarece parcurg multi km lunar.

Renault Kangoo-revizie 15.000 km
Data montaj: 16.04.2014

- Moraru George, Bucuresti

Am optat pentru conversia pe GPL pentru economie in buzunar si consum satisfacator, media consumului pe gaz fiind de 6.2 l/100 km. Recomand cu toata increderea instalatia GPL AGC Compact tuturor celor care vor sa faca economie, pretul gazului fiind cu 50% mai ieftin fata de benzina.
Dacia Logan- verificare 30.000 km

- Marin Ferecatu, Bucuresti

Nu am avut nici o problema pana in acest moment.
Cel mai mult mi-a placut faptul ca cerintele mi-au fost rezolvate prompt.
Skoda Fabia- verificare instalatie GPL 50.000 km

- Daniel Ghioca, Bucuresti